جک تخت تاشو

جک تخت تاشو چگونه عمل میکند؟

 

جک های تخت های تا شو عموما از نوع جک های گازی میباشند که با گاز نیتروژن شارژ میشوند.

این جک ها معمولا تا 3000 نیوتون شارژ میشوند و پیچی جهت تخلیه گاز و تنظیم فشار جک با وزن تخت و تشک  دارند.

 

این جک ها در صورت خالی شدن گاز قابل شارژ مجدد در کارخانه تولید کننده هستند. مشروط بر این که خود جک و کاسه نمد های جک سالم باشند . در غیر این صورت نوعا این جک ها تعمیری نیستند و باید تعویض شوند.

 

دو تیپ جک برای تخت های تاشو در بازار موجود است

جک های معمولی و جک های دو زمانه

جک های معمولی دارای یک سیلندر و یک شفت با متعلقات هستند که پس از شارژ با گاز نیتروژن وظیفه بلند کردن تخت را به عهده میگیرند .

ولی جک های دو زمانه دارای دو سیلندر و دو شفت میباشد که سیلندر اول و اصلی  کاملا مشابه جک معمولی ، و سیلندر دوم کوچکتر ، بدون قابلیت شارژ و ضعیفتر از سیلندر اصلی است و موقع بستن تخت در 30 سانت آخر بسته شدن ، وارد عمل شده و باعث میشود تخت آرامتر و یا با کمک دست بسته شود و ضربه به بدنه وارد نکند و مهمتر از آن ، موقع باز کردن تخت ، 30 سانت اول به راحتی با اشاره دست باز شده  و در ادامه وزن خود تخت کمک میکند که جک اصلی به راحتی فشرده شده و تخت به راحتی پایین بیاید و نیروی زیادی برای باز کردن آن لازم نباشد.

این جک استفاده از تخت را برای بانوان و کودکان راحتتر میکند.

نکته مهم در تهیه جک های دو زمانه ، دقت در کیفیت آن است. چنانچه از جک های مرغوب استفاده نشود احتمال خرابی در جک های دو زمانه بیشتر از جک های معمولی میباشد. لذا توصیه میشود در صورتی که تمایل به استفاده از جک های دوزمانه دارید ، حتما از برند های مرغوب استفاده فرمایید.

 

خاطر نشان میشود جهت باز و بسته کردن و یا تعویض جک های تخت تاشو حتما به افراد متخصص یا آموزش دیده بسپارید.

 

این جک ها در حالت آزاد و رها ، باز هستند و برای جمع کردن آنها نیروی بسیار زیادی لازم است . به همین علت این مدل جک ها را با دستگاه پرس در کارخانه جمع کرده و با تسمه آهنی مهار میکنند.

 

در رفتن آن جک ها از تسمه آهنی و یا از خود کلاف تخت میتواند خطر آفرین باشد . ضمنا در صورت در رفتن جک ، شما با نیروی دست و یا ابزارهای خانگی قادر به جمع کردن و مهار کردن دوباره جک نخواهید بود ! لذا مجددا تاکید میشود که اولا تخت های خود را از مراکز معتبر تهیه فرمایید ثانیا در صورت پیش آمدن مشکلی اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید خودتان اقدام نکنید و این کار را به افراد غیر حرفه ای نسپارید.

تسمه های جک های خود را نگه دارید.

اصولا کسانی که تخت شما را نصب میکنند باید تسمه های جک های شما را به شما تحویل دهند . تسمه هایی که برای مهار جک ها استفاده میشود را دور نیاندازید . در تعمیرات تخت و یا جابجایی تخت به آنها نیاز خواهید داشت.. و تهیه کردن آنها از بازار راحت نیست.. البته این  تسمه ها ارزش ریالی چندانی ندارند ولی هر جک یک تسمه با خود دارد و چیزی به اسم تسمه یدکی در بازار برای این منظور موجود نیست به همین سبب در صورت گم کردن تسمه ها به هنگام جابجایی به مشکل بر خواهید خورد.

تعویض جک

در صورت خرابی جک بهتر است از همان مرکز که تخت را تهیه فرمودید جک مشابه همان تخت را تهیه کنید و یا نمونه جک خود را به بازار برده و عین آن را تهیه فرمایید. زیرا جک ها هم از نظر اندازه سیلندر و هم از نظر جابجایی شفت تفاوت هایی دارنند که ممکن است در صورت رعایت نشدن ، باز و بسته شدن تخت شما را مختل کنند.

کارشناس فروش